Cliche logo

Voliš zeleni čaj? Evo zašto treba da ga piješ svaki dan!

Kažu da je avokado superhrana, pa postoji li i potencijalno „super piće“?  Zeleni čaj može biti dobar kandidat za ovu titulu! 

Iako nema neke naročite filozofije oko sastojaka i pripreme zelenog čaja – jer on je u osnovi voda plus listovi biljke Camellia sinensis – ispostavilo se da je veoma koristan za naše zdravlje. Još su drevne kineske dinastije prepoznale ovo.

Imamo o dosta čemu da razgovaramo kada su u pitanju prednosti pijenja zelenog čaja svakog dana.

Šta treba da znaš o zelenom čaju?

Postoji mnogo uobičajenih vrsta čaja, a najpopularniji su zeleni i crni čaj. Zeleni čaj, za razliku od crnog, je neoksidovan – što znači da se odmah kuva na pari da bi se očuvala njegova prelepa zelena boja. Usled toga, zeleni čaj ima veću koncentraciju hlorofila i antioksidanata.

Prvi pisani zapisi o zelenom čaju datiraju iz kineske dinastije Han, kada su ga Kinezi koristili u medicinske svrhe. Još se tada znalo da zeleni čaj leči upale i pomaže u varenju. Počelo je u dinastiji Tang, kada su ljudi počeli da konzumiraju zeleni čaj isključivo iz zadovoljstva.

Mnoge zemlje – uključujući Kinu i Japan – su istorijski razvile ritualne pripreme za zeleni čaj (kao što je matcha) koje se nazivaju ceremonije čaja. Ove ceremonije se često smatraju statusnim simbolima.

Zeleni čaj je stigao do Evrope negde krajem 19. Veka, kada su brodovi za prevoz robe skratili vreme potrebno za transport robe iz Azije u Evropu.

Danas je zeleni čaj široko dostupan u većini zemalja u različitim oblicima – u lišću, prahu i ekstraktima.

Koje su zdravstvene prednosti zelenog čaja?

Zeleni čaj je stekao široku popularnost kao super napitak zbog svojih brojnih zdravstvenih prednosti. Sve to ga čini popularnim izborom među onima koji žele da poboljšaju svoje opšte blagostanje.

Antioksidativna svojstva

Jedan od primarnih razloga zašto se zeleni čaj smatra napitkom dobrog zdravlja je njegov bogat sadržaj antioksidanata.Antioksidansi su jedinjenja koja pomažu u borbi protiv štetnih slobodnih radikala u telu, koji mogu doprineti različitim zdravstvenim problemima, uključujući starenje i hronične bolesti.

Zeleni čaj je posebno bogat vrstom antioksidansa koji se zove katehini, pri čemu je najistaknutiji epigalokatehin galat (EGCG). Ovi antioksidansi štite ćelije i DNK od oštećenja.

Zdravlje srca

Održavanje zdravog srca je ključno za opšte blagostanje, a zeleni čaj može igrati ulogu u poboljšanju kardiovaskularnog zdravlja. Zeleni čaj može pomoći u snižavanju krvnog pritiska, potencijalno smanjujući rizik od hipertenzije i povezanih kardiovaskularnih problema. Antitrombocitna svojstva zelenog čaja mogu smanjiti rizik od krvnih ugrušaka.

Kontrolisanje telesne težine

Za one koji su na putu da kontrolišu svoju težinu, zeleni čaj se smatra vrednim saveznikom. Iako nije čudesno rešenje, zeleni čaj može pomoći u gubitku težine i održavanju težine zbog nekoliko faktora. Naime, sadrži jedinjenja koja mogu pomoći u povećanju metabolizma, potencijalno dovodeći do efikasnijeg sagorevanja kalorija.

Neke studije sugerišu da ekstrakti zelenog čaja mogu poboljšati oksidaciju masti, pomažući u razgradnji uskladištene masti za energiju. Zeleni čaj može pomoći u kontroli apetita i smanjenju žudnje za hranom, doprinoseći tako manjem unosu kalorija.

Bolja funkcija mozga

Pored prednosti za fizičko zdravlje, zeleni čaj je značajan i za zdravlje mozga. Sadržaj kofeina i L-teanina u zelenom čaju može podstaći budnost i koncentraciju. Antioksidansi zelenog čaja, posebno EGCG, mogu zaštititi moždane ćelije od oksidativnog oštećenja i smanjiti rizik od neurodegenerativnih bolesti poput Alchajmerove i Parkinsonove bolesti.

Da li je u redu da konzumiraš zeleni čaj svakog dana?

Zeleni čaj možeš da konzumiraš svakog dana – ali u određenim količinama koje ne bi trebalo da prelaziš. Dakle, pre svega zbog sadržaja kofeina, neophodno je konzumirati zeleni čaj u umerenim količinama i uzeti u obzir individualne faktore, kao što je tolerancija na kofein – minimizirali potencijalni nedostaci.

Dve do tri šoljice dnevno su više nego dovoljne za uživanje u pozitivnim efektima.

  • Zeleni čaj sadrži kofein, iako generalno manje od kafe ili crnog čaja. 
  • Nisu svi zeleni čajevi jednaki, a kvalitet čaja koji odabereš može uticati na njegov ukus i zdravstvene prednosti.
  • Najbolje vreme za pijenje zelenog čaja je obično ujutru ili između obroka.
  • Možeš piti zeleni čaj na prazan stomak, međutim, nekim pojedincima može biti nežnije za stomak kada se konzumira uz lagani obrok ili posle jela.

Share post