Cliche logo

Stop šećeru – Koji zaslađivač je najzdraviji?

Svi dobro znaju koliko je šećer štetan, ali ti jednostavno ne možeš bez dnevne doze slatkog?

Ako želiš da središ svoju ishranu i smanjiš unos šećera, verujemo da te zanimaju alternativni prirodni zaslađivači. Ali treba mnogo toga imati na umu kada birate ove zaslađivače.

Prirodni zaslađivači su postali privlačniji od šećera jer su manje obrađeni i mogu sadržati više hranljivih materija.

Mnoge zdrave namirnice – voće, povrće, integralne žitarice i mleko – sadrže prirodne šećere. Međutim, problem je u višku ili dodatku veštačkog šećera u namirnicama. Pošto su šećerna trska i šećer od repe (od kojih se dobijaju beli i žuti šećer) visoko obrađeni, ovi zaslađivači ne sadrže mnogo hranljivih materija, vitamina, minerala i drugih korisnih supstanci. 

Imajući ovo na umu, evo nekih prirodnih zaslađivača koje možeš uzeti u obzir kao zamenu za klasičan šećer.

Stevija

Stevija je zaslađivač na bazi ekstrakta listova istoimene biljke. Pošto je stotine puta slađi od klasičnog šećera, potrebne su vrlo male količine za postizanje intenzivne slatkoće. Ovaj zaslađivač ima nizak glikemijski indeks, tako da ne utiče na nivo insulina ili šećera u krvi. 

Stevija visoke čistoće se smatra bezbednom kada se konzumira u umerenim dozama, ali mnogi proizvođači je mešaju sa eritritolom – za koji nije utvrđeno koliko je bezbedan za konzumiranje.

Agava sirup

Agava je biljni nektar i poput stevije, izuzetno je sladak prirodni zaslađivač – što znači da su potrebne samo male količine. Ima niži glikemijski indeks zbog visokog sadržaja fruktoze, što ga čini dobrim zaslađivačem za kontrolu težine. Nektar agave ima i prebiotičko dejstvo.

Kokosov šećer

Kokosov šećer je sve popularniji prirodni zaslađivač, a dobija se iz soka kokosovog drveta. Isparava u kristalni proizvod i sličan je smeđem šećeru po teksturi i ukusu. Ima manji sadržaj saharoze i smatra se nisko-glikemijskim zaslađivačem. Sadrži vitamin C, vitamine B grupe i antioksidanse.

Urme

Šećer i sirup od urmi je izuzetno sladak, ali je manje obrađen i stoga zadržava vlakna, minerale i antioksidanse – koje inače sadrže urme.

Med

Med ima visok sadržaj vlage i, posebno kada je čist i neprerađen, bogat nutritivni profil koji uključuje minerale, vitamine, proteine i druge vredne hranljive materije. Deluje protiv upale i sjajan je prirodni zaslađivač – sa kojim isto tako ne treba preterivati.

Javorov sirup

Čist javorov sirup ima mnoge nutritivne prednosti zbog svojih antioksidativnih svojstava. Javorov sirup sadrži jedinjenje koje usporava njegovu apsorpciju šećera u krvi. Tamniji sirup ima više nutritivnih prednosti od svetlijeg sirupa.

Crna melasa

Ovaj zaslađivač se dobija od šećerne trske ili soka od šećerne repe, ali se kuva duže od standardne melase. Bogat gvožđem, vitaminima B grupe, kalijumom, magnezijumom, kalcijumom i antioksidansima, ovaj prirodni zaslađivač je dobar za imunitet.

Prirodni zaslađivači se smatraju zdravijim od konvencionalnog šećera – jer sadrže više vitamina, minerala, antioksidanata i drugih zdravih sastojaka. Međutim, samo zato što imaju više hranljivih sastojaka od konvencionalnog šećera – ne znači da treba da ih konzumiraš često i u velikim količinama.

Share post