Cliche logo

Otkrivamo ti sve što si želela da znaš o jogi

Ako si i ti, kao mnoge od nas, poželela da se baviš jogom, a sam pogled na devojke i žene savijene u perecu čini da odmah odustaneš, ovaj tekst je savršen za tebe. Razgovarali smo sa Marijom Živić, intruktorkom joge, koja nam je odgovorila na sva moguća pitanja o ovoj drevnoj veštini vežbanja tela i duha.

GCDS top i biciklističke

Zašto trenirati jogu

Joga je drevna praksa koja potiče iz Indije, a koja kombinuje fizičke vežbe, mentalnu meditaciju i disanje kako bi se postiglo poboljšanje fizičkog i mentalnog zdravlja. Principi joge zasnivaju se na ostvarivanju harmonije između uma, tela i duha, čineći je popularnom širom sveta ne samo kao oblik fizičke aktivnosti, već i kao način života.

– Vežbati jogu znači naći unutrašnji balans i mir. Mnogi očekuju da će se taj mir desiti već na prvom času joge, ali to je nemoguće. U početku, sve je novo, potrebna je koncentracija da se zapamte poze, telo se muči da uradi sve kako treba, pa mnogi odustanu misleći da je taj mir o kome svi pričaju mit koji okružuje jogu. Međutim, redovnim vežbanjem, polako ali sigurno, i oni najnervozniji naći će mir u sebi, nekima će trebati duže, nekima kraće, zavisi od osobe – objašnjava Marija.

GCDS top i biciklističke
Être Cécile duks, Babalu helanke, Anine Bing flaša za vodu

Joga poboljšava fleksibilnost, snagu i ravnotežu, smanjuje stres i anksioznost, a poboljšava i opšte zdravstveno stanje. Redovnim vežbanjem joge možeš takođe poboljšati kvalitet sna, smanjiti bolove u leđima i poboljšati posturu. A ono što je najbolje jeste to da je joga pristupačna svima, bez obzira na starost ili nivo fizičke spremnosti.

Saveti za početnike

Marija se bavi izuzetno zahtevnom vrstom joge, koja se naziva Ashtanga, a da bi održala svoju formu, trenira svakodnevno – nekad ta praksa 10 minuta a nekad preko dva sata. Naravno, preteran intenzitet i predugačko vreme vežbanja nije za početnike, niti su sve asane – poze koje se izvode u jogi, pogodne za sve vežbače:

-Da bi uspešno vežbali jogu, dovoljno je da radite ono što možete – dakle, nije potrebno raditi stoj na rukama ili most da biste bili dobar vežbač – joga je joga pa makar nekad bila najjednostavnija i trajala samo deset minuta. Za početnike je ključno da započnu polako i postepeno povećavaju intenzitet vežbanja. Preporučuje se početak sa osnovnim pozama i postepeno eksperimentisanje sa složenijim asanama kako se povećava fleksibilnost i snaga. Samim tim što ste došle na trening, vi ste već pobednice. Naravno, joga može da se vežba i samostalno, kod kuće, ali samo one poze koje su bezbedne da se rade bez instruktora kako se ne biste povredili. Svakako, veoma je korisno prisustvovati časovima sa sertifikovanim instruktorom joge koji može pružiti personalizovane savete i uputstva.

Être Cécile duks
Anine Bing top, Babalu helanke

Jogu ne moraš raditi samo u studiju, već i kod kuće:

– Joga nudi širok spektar vežbi koje su pogodne za sve nivoe veštine, a mnoge od njih mogu se lako praktikovati i kod kuće. Ako želite da vežbate kod kuće, počnite sa osnovnim asanama kao što su “Pozdrav Suncu”, “Mačka-Krava”, “Pas koji gleda dole”, i “Dečija poza”. Ove osnovne poze pomažu u razgibavanju, jačanju i opuštanju tela, možda na prvi pogled izgledaju lako, ali za potpune početnike, ove poze su sasvim dovoljne i mogu se vežbati svakodnevno – objašnjava Marija.

Garderoba za treninge

Naravno, ono što nas najviše zanima jeste, kako da se obučemo za trening, jer, eto prilike za shopping! Za trening joge preporučuje se nošenje udobne, prozračne odeće koja omogućava slobodno kretanje. Idealno je birati elastične materijale koji neće ograničavati vaše pokrete tokom različitih poza. 

-Garderoba u jogi je bitna jer ne sme da smeta prilikom izvođenja pokreta. Na primer, ukoliko pokušate da izvedete najpopularniju joga pozu – “Pozdrav suncu” u širokoj majici, brzo ćete videti da je to nemoguće jer će vam ona pasti napred na lice i vrat, ostavljajući vas potpuno otkrivene. Zato je bitno da nabavite adekvatnu opremu, a kakva će ona biti, to zavisi od ličnih afiniteta. Smatram da često garderoba može da nam da ono dodatno samopouzdanje da vežbamo još bolje. Naravno, ima dana kada vežbam u običnoj majici, ali kada se pogledam u ogledalo u zanimljivim helankama i topu, ili bodiju koji mi stoji kao saliven, osećam dodatni polet i trudim se još više. 

Babalu romper
Anine Bing kačket, duks i biciklističke

Najčešće greške prilikom vežbanja

Ukoliko tek počinješ da vežbaš, povedi računa i o tome da ne preforsiraš svoje telo:

-Najčešće greške u jogi uključuju nedovoljno zagrevanje pre vežbanja, nepravilno disanje, i forsiranje tela da zauzme poze koje nisu prijatne ili sigurne. Veoma je važno slušati svoje telo i postupati prema njegovim mogućnostima i fokusirati se na pravilno izvođenje poza umesto na dostizanje savršenstva. Takođe, ukoliko vežbaš u grupi, nemoj gledati okolo šta drugi rade – uvek ima neko bolji – takvo poređenje ti samo može poremetiti koncentraciju. Umesto toga fokusiraj se kompletno na sebe i veruj u svoj napredak – poručuje Marija.

Anine Bing kačket, jakna, biciklističke i torba

Marija nosi modele najnovijih sportskih kolekcija poznatih svetskih brendova koje možete pronaći u radnji Koncept 45, koja se nalazi u ulici Kralja Petra 45 u Beogradu.

Model: Marija Živić

Fotograf: Luka Stepanović

Share post