Cliche logo

Kako promeniti loše navike

Nezdrava ishrana, sati i sati na društvenim mrežama, alkohol, cigarete, nespavanje, preterano spavanje, fizička neaktivnost, preterana nervoza oko sitnica… Ovo je naša realnost, a sve te loše navike samo se talože u telu narušavajući duhovno i fizičko zdravlje. Menjanje loših navika sigurno je više nego izazovno, ali vredno truda. Evo nekih koraka koje možeš preduzeti kako bi promenila svoje loše navike:

Samosvesnost 

Prvi korak u menjanju bilo koje navike je da postaneš svesna da je ta navika loša za tebe. Odvoji malo vremena da razmisliš o tome kako provodiš dana i identifikuješ one navike koje smatraš lošim ili štetnim za tvoje zdravlje.

Postavi jasne ciljeve

Definiši specifične, ciljeve za menjanje svoje navike. Imati jasan cilj će ti dati nešto za čime ćeš težiti. Na primer, ukoliko želiš da provedeš manje vremena na Instagramu, odredi sebi tačno vreme koje sebi dozvoljavaš i svakim danom meri svoj progres. Pomaže i da cilj zapišeš i držiš na vidnom mestu kako bi uvek znala čemu težiš.

Razumevanje okidača

Navike često imaju okidače ili signale koji podstiču ponašanje. Identifikuj šta okida tvoju lošu naviku. Da li je to stres, dosada, određene situacije ili ljudi? Razumevanje okidača može ti pomoći da se pozabaviš uzrocima, a ako rešiš uzroke, rešićeš se i loše navike.

Zameni lošu naviku pozitivnom navikom

Umesto pokušaja da eliminišeš lošu naviku, razmisli o zameni sa zdravijom. Na primer, ako pokušavaš da prestaneš sa pušenjem, zameni pušenje sa žvakanjem gume, šetnjom ili vežbama dubokog disanja. Ili svaki put kada bi zapalila cigaretu uradi 10 čučnjeva i ne samo što ćeš se rešiti loše navike već ćeš sezonu kupaćih kostima dočekati u savršenoj formi.

Korak po korak

Pokušaj menjanja navike odjednom može biti preplavljujuće. Počni sa malim promenama, korak po korak. Postepeno povećavaj intenzitet ili učestalost tvojih napora kako napreduješ. I ako se u nekom trenutku vratiš korak nazad, to je okej. Samo nastavi tamo gde si stala.

Dozvoli sebi nagradu

Nagradi sebe za napredak i dostizanje ciljeva. Tako ćeš se motivisati i biće ti lakše da nastaviš sa promenama.

Nađi podršku

Podeli svoje ciljeve sa prijateljima ili članovima porodice koji mogu pružiti podršku i ohrabrenje. Možeš takođe razmisliti o pridruživanju grupi za podršku ili traženju profesionalne pomoći ako je tvoja navika posebno izazovna za promenu. Često se na Fejsbuku mogu naći ovakve grupe, a on je i besplatan i svima dostupan.

Prati svoj napredak

Vodi dnevnik ili koristi aplikaciju za praćenje navika kako bi pratila svoj napredak. Vizualizacija ciljeva, ma koliko oni bili mali, može te dodatno motivisati i pomoći ti da ostaneš na pravom putu.

Budi strpljiva i uporna

Menjanje navike zahteva vreme i napor. Nemoj se obeshrabriti ako ponekad posrneš. Normalno je imati padove, ključ je da ustaneš i ne odustaneš.

Uči iz poraza

Kada posrneš ili naiđeš na izazove, iskoristi priliku da učiš iz toga. Pitaj sebe šta je izazvalo povratak loše navike i kako se možeš bolje pripremiti za slične situacije u budućnosti.

Vizualizuj uspeh

Zamisli sebe kako uspešno prekidaš lošu naviku i uživaš u koristima pozitivnih promena u svom životu. Vizualizacija može biti snažan alat za održavanje motivacije.

Razmotri profesionalnu pomoć

Ako je tvoja navika posebno štetna ili prosto ne možeš samostalno da je se rešiš, ne ustručavaj se da potražiš pomoć terapeuta, savetnika ili specijaliste koji mogu pružiti adekvatnu pomoć i podršku.

Seti se da je menjanje navika postepen proces, i važno je da budeš strpljiva sa sobom. Proslavi svoje uspehe, čak i kad su mali, i ne budi previše stroga prema sebi kada se suočiš sa fejlovima. Sa posvećenošću i upornošću, možeš napraviti pozitivne promene u svom životu.

Share post