Cliche logo

Da li znaš šta je brza moda?

Industrija čini trendove pristupačnijim, ali nije sve tako vredno niže cene. Brza moda je svuda oko nas. Verovatno smo i mi sami korisnici iste.

Nekoliko koraka do tržnog centra ili niz prometnu ulicu i sigurno ćeš naići na desetine brendova koji spadaju u kategoriju ”brzo-modnih”. Bez obzira na to gde se prodaju ili koliko dugo postoje, jedna stvar koja je zajednička svim kompanijama brze mode je njihova sposobnost da proizvode komade najnovijih trendova po najnižim cenama.

Na šta se zapravo odnosi brza moda?

Brza moda je pristup dizajnu, kreiranju i marketingu kada je u pitanju odeća – koji je brz. Dakle, ovde se naglašava da modni trendovi budu brzo i jeftino dostupni velikom broju potrošača.

Drugim rečima, brza moda se odnosi na brendove koji redovno masovno proizvode odeću kako bi bili u toku sa najnovijim stilovima – ali koristeći uglavnom sintetičke materijale niskog kvaliteta kako bi pomogli njihov ubrzani proizvodni proces.

Za razliku od visoko kvalitetnih investicionih komada, ovi jeftiniji odevni proizvodi imaju tendenciju da brzo i propadnu nakon nekoliko nošenja i pranja – što je sve sa tim u vezi da se brzo podstakne kupovina novog komada i tako u krug.

Dok manjim preduzećima i luksuznim brendovima mogu biti potrebni meseci da naprave kolekciju, kompanije brze mode mogu da generišu artikle za svega nekoliko nedelja ili čak i ranije!

Kako imamo običaj da kažemo – što je brzo, to je i kuso.

Da li brza moda ima prednosti – osim niže cene?

Niža cena za trendovski look kod brze mode je ono što privlači mnoge potrošače da kupuju i kupuju i kupuju. Lako je uhvatiti se u koštac sa faktorom pristupačnosti, koji kupcima omogućava da svake sezone kupuju različite odevne predmete koji su u trendu – a da pritom ne osiromaše drastično svoj bankovni račun.

Međutim, ovaj brz i jeftin poslovni model može sakriti visoke troškove — posebno kada je u pitanju zagađivanje životne sredine i podsticanje neetičkih uslova rada. I iako su mnogi brendovi brze mode uložili napore da evoluiraju i poboljšaju svoju praksu, ipak bi trebalo da znaš pravi uticaj takve uobičajene proizvodnje i kupovine.

2000-te su naročito ubrzale uspon brze mode uvođenjem društvenih medija i kulture uticaja. I kako je čuveni Instagram #OOTD (outfit of the day) postao popularna stvar – svakodnevno novi prikazi izgleda podstakli su kod potrošača potrebu za kompulsivnom kupovinom.

Od 2000. do 2014. proizvodnja odeće se udvostručila, a broj kupljenih odevnih predmeta porastao je za 60%! Jasno ti je da ovaj proces prekomerne proizvodnje i brze potrošnje predstavlja deo razloga zašto je modna industrija brzo postala vodeći uzrok zagađenja.

Kako prepoznati brendove brze mode?

Nećemo sada ovde da ih imenujemo, mada svi znamo ko su. Dominiraju u svetu brze mode. Kao potrošač, bilo da kupuješ online ili u prodavnici, možeš da identifikuješ brendove brze mode tako što ćeš obratiti pažnju na detalje proizvoda. Sintetički materijali (poliester ili akril), lokacije za proizvodnju (one zemlje gde je radna snaga često jeftinija) i dosledni pad novih stilova koji odražavaju najnovije trendove su obeležja brze mode.

Koja je alternativa – a da nam je realno dostupna?

„Spora moda“ koja je suprotna brzoj modi – nisu samo luksuzni high-end brendovi koji su nedostupni širim narodnim masama. Potrošači se sve više osvešćuju i počinju da se fokusiraju na kvalitet odeće, a ne na kvantitet – podstičući brendove da koriste izdržljivije materijale i uredne radne prakse. Zauzvrat, potrošači menjaju svoje kupovne navike, što znači da kupuju manje, prihvataju polovnu garderobu, šiju odeću od kvalitetnih materijala, iznajmljuju odeću za posebne prilike, obnavljaju odeću i dr.

Predlažemo ti da dobro razmisliš o dugoročnim investicijama u odnosu na trenutne trendove!

Share post